Melis Çetinçelik

Melis Çetinçelik

Melis is universitair docent aan de Faculteit Psychologie en Neurowetenschappen, Universiteit Maastricht. In 2024 promoveerde zij aan het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek in Nijmegen. Haar promotieonderzoek richtte zich op de neurale mechanismen die ten grondslag liggen aan de rol van sociale en audiovisuele cues bij vroege taalontwikkeling van baby’s. Vervolgens werkte zij als postdoctoraal onderzoeker bij het Department Cognitieve Neuropsychologie, Tilburg University, waar zij de hersenprocessen onderzocht die betrokken zijn bij de verwerking van audiovisuele spraak in zowel heldere als rumoerige omgevingen.

Het onderzoek van Melis richt zich op individuele verschillen in taalontwikkeling en de neurale mechanismen die ten grondslag liggen aan multimodale taalverwerking. Meer specifiek bestudeert zij hoe auditieve, visuele en sociale informatie in de hersenen wordt geïntegreerd tijdens communicatie, en hoe deze processen zich ontwikkelen bij zuigelingen en kinderen. In alledaagse, face-to-face interacties wordt spraak vaak ondersteund door visuele signalen, zoals lipbewegingen en handgebaren, die het begrip kunnen vergemakkelijken wanneer het auditieve signaal onduidelijk is, bijvoorbeeld in rumoerige omgevingen of wanneer kinderen taal leren. Haar werk onderzoekt de neurocognitieve mechanismen van multimodale taalverwerking en hoe deze processen samenhangen met taal- en leesontwikkeling.

In het MBIC Brain & Language Lab gebruikt Melis neuroimaging en gedragsmatige methoden om te onderzoeken hoe individuele verschillen bijdragen aan taal- en leesontwikkeling vanaf de vroegste levensfasen.