Bob Kapteijns

Bob Kapteijns

Na het afronden van de research master Cognitive Neuroscience (CNS) op de Radboud Universiteit heb ik eerst anderhalf jaar als research assistant (RA) gewerkt op het Max Planck Institute for Psycholinguistics (MPI) in Nijmegen, voordat ik begon aan mijn PhD-traject bij het Behavioural Science Institute (BSI), eveneens in Nijmegen.

Tijdens mijn PhD heb ik onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van vroege lees- en rekenvaardigheden bij jonge kinderen. Hiervoor heb ik een grote groep kinderen (N = 224) longitudinaal gevolgd over vijf meetmomenten, in de periode van groep 2 t/m groep 4 van de basisschool. Op elk van de vijf meetmomenten hebben de kinderen dezelfde reeks van cognitieve taken en lees- en rekentaken uitgevoerd, en bovendien heb ik gekeken naar de rol van de thuisomgeving. Tijdens dit project was ik vooral geïnteresseerd in de individuele verschillen tussen kinderen, bijvoorbeeld als het gaat over verschillen in longitudinale leerprofielen (‘longitudinal learning trajectories’). Ook heb ik m.b.v. groeicurves onderzocht hoe deze cognitieve vaardigheden zich over de tijd ontwikkelen, en hoe verschillende vaardigheden elkaars ontwikkeling voorspellen (of zelfs beïnvloeden).

Sinds 1 oktober 2025 ben ik werkzaam als postdoctoraal onderzoek (oftewel ‘postdoc’) in de ‘Brain and Language’ groep. Ik zal me vooral gaan bezighouden met het project Leeswinst, waarbij ik me zal richten op de longitudinale dataverzameling, waarin we gebruik zullen maken van onze eigen digitale ‘game’ (DA tool) in combinatie met allerlei cognitieve en lees-gerelateerde taken.