Eerste resultaten Project Leeswinst
Met Project Leeswinst willen we de vroege voorspelling van leesproblemen verbeteren, zodat in de toekomst alle kinderen vanaf de start van het leren lezen de juiste ondersteuning krijgen. We ontwikkelen hiervoor een leertaak waarbij jonge kinderen letters leren uit een verzonnen taal. We kijken hoe makkelijk kinderen de nieuwe letters leren en hoe de hersenactiviteit hierbij verandert.
We zijn super blij dat al 67 kinderen uit groep 2/3 als junior onderzoeker hebben meegedaan. In de zomer komen daar hopelijk nog meer kinderen bij. We geven jullie graag alvast een inkijkje in onze eerste resultaten! Kinderen lieten grote verschillen zien in hoe ze de verzonnen letters leren. Opvallend is dat kinderen met een familielid met dyslexie even goed leerden als kinderen zonder familielid met dyslexie. We zagen wel dat kinderen met dyslexie in de familie iets lager scoorden op een taak waarbij ze gevraagd werd welke woorden met dezelfde klank beginnen of eindigen (bijvoorbeeld: boom | doos – raam – tak – wieg).
Hoe veranderde de hersenactiviteit tijdens het leren van de nieuwe letters? Kinderen die makkelijk leerden, lieten grotere veranderingen zien in hersengebieden die ook gebruikt worden om te leren lezen. Bijvoorbeeld in audio-visuele gebieden en in de frontale cortex, die is betrokken bij aandacht.
De eerste kinderen zijn inmiddels al teruggekomen naar onze EEG labs in Maastricht, Amsterdam en Amersfoort voor de follow-up (level 2). We zijn heel benieuwd wat ze afgelopen jaar hebben geleerd en of onze leertaak inderdaad een goede voorspeller van leesproblemen is. Deze zomer starten we in Maastricht ook met fMRI onderzoek bij kinderen van 8-12 jaar met en zonder dyslexie om de hersenveranderingen tijdens het leren van de nieuwe letters nog beter te begrijpen.
We willen alle deelnemende families en scholen bedanken voor hun hulp!
Wil je ook meedoen aan Project Leeswinst? Geef je op via de pagina deelnemen.