Vroege voorspelling van leesproblemen
Waarom is dit onderzoek belangrijk?
Waarom onderzoeken we lezen en dyslexie bij kinderen?
Kinderen laten grote verschillen zien in hoe makkelijk ze leren lezen. In Nederland heeft bijvoorbeeld één op de twintig kinderen ernstige dyslexie. Daarnaast is er een grote groep kinderen met mildere leesproblemen. Leesproblemen worden nu pas vastgesteld en behandeld nadat bewezen is dat een kind niet voldoende reageert op leesonderwijs. Dat is meestal pas rond 8-9 jaar, wanneer de problemen zich al opgestapeld hebben. Dit heeft ook invloed op het zelfvertrouwen en motivatie van een kind.
Het doel van ons onderzoek is om de vroege voorspelling van leesproblemen te verbeteren zodat in de toekomst alle kinderen vanaf de start van het leren lezen de juiste ondersteuning krijgen.
We ontwikkelen hiervoor een leertaak waarbij kinderen uit groep 2 en 3 nieuwe lettersymbolen leren in een spelomgeving op een tablet. We onderzoeken hoe deze leertaak samenhangt met leesontwikkeling, zelfbeeld en motivatie. In ons project werken we nauw samen met leerkrachten, kinderen en dyslexieprofessionals. Parallel hieraan wordt aan de VU Amsterdam onderzocht hoe leraren het beste ondersteund kunnen worden bij het vroeg signaleren van leesproblemen.
In lijn met de aanbevelingen van UNESCO (International Science and Evidence based Education (ISEE) Assessment), heeft ons onderzoek als doel om onderwijs beter af te stemmen op het individuele kind. In plaats van alleen te kijken naar wat een kind nu al kan, richten we ons op hoe we het kind optimaal kunnen helpen ontwikkelen bij het lezen.
Meer weten over de hersenen en dyslexie?
- Bekijk deze video over dyslexie van Milene Bonte voor de Universiteit van Nederland.
- Lees een interview met Milene Bonte over ons andere onderzoeksproject: Project Leeswinst.
- Ga naar de pagina ‘Dyslexie’ of ‘Hersenonderzoek bij kinderen‘
Hoe verloopt een bezoek?
Project Leeskans vindt plaats op basisscholen in Nederland. We zijn nog op zoek naar scholen!
Het onderzoek bestaat uit twee onderdelen en deze worden individueel afgenomen:
- Een game op de tablet waarin kinderen een geheime taal leren
- Korte (taal)tests op de tablet en op papier
De taken zijn gemaakt voor jonge kinderen (groep 2/3), zijn niet moeilijk en worden op een leuke manier aangeboden.
Wie kan er deelnemen?
We zijn op zoek naar 5-6 jarige kinderen die tussen april en november 2025 in eind groep 2 / begin groep 3 zitten. Scholen kunnen zich bij ons aanmelden en ouders ontvangen via hun school een uitnodigingsbrief.
In totaal zijn er 3 schoolbezoeken over een periode van 2-3 jaar, zodat we de leesontwikkeling van deelnemende kinderen kunnen volgen. Op die manier kunnen we onderzoeken we hoe goed de leertaak leesproblemen kan voorspellen.
Voordelen en uitwisseling met scholen
Voor uitwisseling met en aansluiting bij de praktijk werken we samen met een professionele leergemeenschap (PLG) van onderwijsprofessionals. Samen met de PLG zullen we een toolkit voor de praktijk samenstellen op basis van onze onderzoeksresultaten. De toolkit bevat praktische en theoretische richtlijnen voor betere vroege differentiatie en ondersteuning van de leesontwikkeling van kinderen.
Voordelen voor de PLG en deelnemende scholen:
- Directe bijdrage aan verbetering vroege differentiatie leesontwikkeling (voor gelijke onderwijskansen)
- Gezamenlijke ontwikkeling van tools en beleid gericht op het leerpotentieel van het individuele kind (voorbij ‘hokjes denken’), als eerste deze tools kunnen gebruiken
- Gratis lezing door onderzoekers van Project Leeskans
- Evt. een leuke praktische les over de hersenen voor kinderen (door projectteamleden)
- Boeken voor de schoolbibliotheek
- Boeken (en/of bonnen) voor de PLG-deelnemers
We zullen de school en kinderen op de hoogte houden van onze resultaten, bijvoorbeeld tijdens ons Leeskans Kindercongres in 2026-2027.
Geïnteresseerd of wil je deelnemen? Neem contact met ons op via de pagina ‘Deelnemen‘ of e-mail naar dyslexie@maastrichtuniversity.nl.